Google AdWords: de tekstbrowser

Een zoekrobot (spider) bepaalt of je site goed vindbaar is. Je kunt een indruk krijgen van de vindbaarheid van je website aan de hand van de linkpopulariteit, de PageRank, het aantal geïndexeerde pagina’s of door een tekstbrowser te gebruiken.

Zoekmachinespiders zijn over het algemeen nauwelijks in staat om Flash en JavaScript te lezen en accepteren bijvoorbeeld geen cookies. Dit betekent in de praktijk dat een website die prima functioneert voor bezoekers nauwelijks vindbaar kan zijn via zoekmachines.

Geen Flash of Javascript
Een zoekmachine zoekt op je webpagina’s namelijk alleen maar naar tekst. Flash of Javascript begrijpt hij niet en de aanwezigheid ervan kan ervoor zorgen dat hij de tekst niet kan lezen. En dat heeft weer een negatief effect op de indexatie van diezelfde pagina’s. Het loont daarom de moeite om je site te bekijken in een tekstgeoriënteerde browser zoals Lynx (http://lynx.browser.org/ ).

 

Google AdWords: de tekstbrowser

De site van de NS weergegeven in een tekstbrowser.

Controlemiddel
Tekstbrowsers hebben een soortgelijke benadering als zoekmachinespiders. Als bepaalde elementen van Flash, JavaScript en cookies, maar ook sessie-ID’s, frames of DHTML, niet zichtbaar zijn in een tekstbrowser is de kans aanwezig dat zoekmachines ook moeite hebben met het doorzoeken van je site. Met het gebruik van een tekstbrowser kun je dus controleren of je website een blokkade voor een zoekmachine bevat.

Bovenstaande tekst is een excerpt uit het boekje ‘Scoren met Google AdWords ‘ van Entopic / Checkit.

Reageer