Letters en cijfers: een winning team!

Letters en cijfers: een winning team!“Als afdeling Internet Verkoop van SNS Bank zijn we natuurlijk erg geïnteresseerd in onze online bezoekers op snsbank.nl. En als webredacteuren in het bijzonder, interesseren we ons in welke content op de site wel werkt en welke niet! De enige manier om daar achter te komen, is onze teksten meten met verschillende online varianten.” Aan het woord is Merel Snoeck in een eerste gastbijdrage op dit blog.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, meten is niet altijd weten. Zo deed ik laatst met een collega van het product Verzekeren een knoppentest. Genoeg testen wijzen uit dat de kleur van een button veel invloed heeft op het klikgedrag van een online bezoeker. Maar hoe zit dat met tekst?

Uitdaging
Tekst testen op een button is een uitdaging op zich. Zie bijvoorbeeld maar een tekst van maximaal 15 tekens te verzinnen die tot actie leidt, zonder dat er ‘dwang’ vanaf spat. En om te testen heb je meerdere varianten nodig. Dus heb je er één verzonnen. Dan moet je er nog één en nog één en nog één en nog één. Bij een buttontekst is dat best een opgave.

Maar goed. Meten is dus niet altijd weten. Want wat blijkt, een buttontekst scoort, bij verzekeringsproducten, altijd anders en speelt duidelijk in op de behoefte dat het product bij de klant oproept.

Show me the money!
Een paar resultaten. We testten 3 verzekeringsproducten. 3 tekstvarianten werden getoetst tegen de toenmalige huidige button met de eenvoudige doch zeer treffende tekst: Aanvragen.

De drie knopteksten:

  • Premie berekenen
  • Direct aanvragen
  • Berekenen & aanvragen

We testten de knopen onder andere bij de rechtsbijstandverzekering. Zoals ik eerder schreef: een dwingende toon kan afschrikken. Nou, die aanname (die weer was gebaseerd op andere testen), kan bij dit product gelijk de prullenbak in. Variant 2, Direct aanvragen, scoorde 18,62% beter dan de buttontekst Aanvragen.

Bij de autoverzekering klikte de button 34.48% beter door dan het origineel. Niets Direct aanvragen of Premie berekenen. De behoefte van de klant bij de autoverzekering ligt duidelijk op beide.

Als laatste testten we onze woonhuisverzekering. En wat een verrassing, bezoekers klikten in dit geval vele malen meer (76%) op Premie berekenen dan op Aanvragen.

Wat leren we van de cijfers?
Zo op het eerste gezicht zou je kunnen aannemen dat klikgedrag van bezoekers in dit geval niet zoveel zegt. Dat klopt maar deels. Want als je je als webredacteur verdiept in behoeften van kopers van een product, wordt deze kennis juist samen met de testresultaten een winning team. Een voorbeeld? Zo denken mijn collega en ik dat een ? in de buttontekst nog beter doorklikt. Je hebt namelijk op deze manier een mini-gesprekje met je bezoeker (direct aanvragen? Ja = de klik van de klant). Om dit zeker te weten, zullen we weer moeten testen. En dat doen we dan ook. Letters en cijfers: samen garantie voor succes!

Reageer