Eerste kennismaking met Google Drive

Google Drive logoDe ‘cloud’ is hot. Diensten voor online data-opslag schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Na Dropbox, Box en wat andere, kleinere partijen, begeven ook grote jongens als Apple (iCloud), Microsoft (SkyDrive) en Google (Google Drive) zich op deze markt. Ik heb op de redactie onlangs wat gestoeid met de de service van de laatste.

Aangezien we bij Entopic al (bijna) allemaal overgestapt zijn op Gmail en Google Docs is het een logische stap om ook de gehele server-omgeving over te hevelen naar Google Drive. Dan is alles mooi geïntegreerd en werken alle Google Apps straks (hopelijk) allemaal naadloos samen. Voor de duidelijkheid: dit artikel gaat niet over dat bedrijfsmatige proces maar over mijn ‘individuele’ installatie van Google Drive bij Entopic.

Installatie
Het installeren van Google Drive is een vrij simpel klusje. De uitgebreide online handleiding van Google  heb je daarbij eigenlijk niet nodig. Kwestie van de cliënt downloaden via http://drive.google.com installeren, aanmelden, configureren en klaar is Kees. Je kunt tijdens de installatie aangeven op welke locatie je Google Drive wilt installeren. In dit geval heb ik niet gekozen voor mijn home directory op onze server maar voor een plaats direct onder de lokale schijf (C:).

Screenshot Google Drive in Verkenner

Google Drive in de Windows Verkenner

Google Docs wordt Google Drive
Aangezien ik al een gebruiker van Google apps ben binnen het domein van Entopic, zet Google Drive meteen al een aantal Google Docs documenten van mij (gedeeld en ongedeeld) in Google Drive. Deze bestanden kan ik nu voortaan niet alleen online maar ook via mijn eigen Windows Verkenner benaderen. Klik je een Google Docs bestand aan, dan opent het in je browser in de Google Drive omgeving. Dit is bijna dezelfde omgeving die je al kende van Google Docs, maar deze is nu omgezet naar Google Drive. Dit zie je in de navigatiebalk waar ‘Google Docs’ vervangen is door ‘Google Drive’.

Screenshot Google Drive online

Google Drive online

Altijd en overal bij je bestanden
Het handige aan Google Drive is natuurlijk dat je altijd en overal – door in te loggen met je Google login gegevens (emailadres en wachtwoord) – bij je bestanden kunt. Online, via een browser en (straks) ook offline via je thuiscomputer en allerlei draagbare apparaten zoals je tablet en je smartphone. Want uiteindelijk is het de bedoeling dat er zowel voor Android, Apple en andere mobiele platformen apps komen waarmee Google Drive naar hartelust kan synchroniseren (voor nu is er slechts een Android applicatie beschikbaar).

Bestanden synchroniseren
Het mooie is dat je niet alleen Google Docs bestanden kunt scynchroniseren maar ook bestanden als pdf’s, Office documenten (Word, Excel), afbeeldingen, filmpjes, muziekbestanden (mp3’s) en nog veel meer. Kortom: wat je – via je Windows Verkenner of online via uploaden bij Google – in je Google Drive parkeert verschijnt ook automatisch op alle apparaten waar je de Google Drive cliënt hebt geïnstalleerd. In je Windows Verkenner werkt de Google Drive map net zoals je gewend bent. Je kunt hierbinnen mappen aanmaken, hernoemen verplaatsen en er bestanden aan toevoegen. Google Drive zorgt daarna automatisch voor de synchronisatie.

Bestanden delen
Wil je niet alleen bestanden synchroniseren, maar ook delen met bijvoorbeeld collega’s dan kan dat natuurlijk ook. Nadeel is dat dit niet via de Windows Verkenner kan maar alleen via de online omgeving van Google Drive. Dat werkt op de klassieke manier: rechtermuisknop, kiezen voor ‘delen’ en daarna de namen of emailadressen van diegenen met wie je het bestand wilt delen opgeven. Deze mensen krijgen dan een emailtje met de melding dat jij een bestand of een map met hen wilt delen. Deze bestanden vind iedereen vervolgens terug onder het kopje ‘Gedeeld met mij’.

Maar nu komt het: wil je dat het bestand of de map ook gesynchroniseerd wordt dan moet je het daarna nog wel verplaatsen naar ‘Mijn schijf’. Met andere woorden: standaard worden met derden gedeelde bestanden via Google Drive dus niet gesynchroniseerd. Google geeft daar overigens voor de duidelijkheid ook melding van (zie screenshot).

Een goed begin…
De eerste kennismaking met Google Drive was best positief. De installatie verliep nog niet zo soepel als bij concurrent Dropbox, maar dat heeft ook te maken met de inrichting van de Google Apps (en de server) die we hier op de redactie gebruiken. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de stabiliteit nog wat te wensen overliet. Zo crashte Google Drive een paar keer en bracht het mijn Windows Verkenner even van slag. De applicatie lijkt zich nu echter – na twee dagen testen – aardig genesteld te hebben binnen mijn Windows omgeving en werkt naar behoren.

…maar nog niet perfect
Naar mijn mening kan het echter nog beter. Zo vind ik het een gemis dat je niet vanuit de Windows Vekenner rechtstreeks een bestand kunt delen met anderen. Daarnaast zou het voor (kleine) bedrijven handig zijn als er een mogelijkheid is om centraal enkele adminstratieve taken (beheer, rechten, gebruikers, inrichting etc.) in de Google cloud omgeving uit te kunnen voeren. Dat laatste is wellicht een gevolg van de nieuwe benadering die Google lijkt te hebben bij de lancering van hun producten: waar vroeger eerst een versie voor bedrijven ontwikkeld werd en daarna pas de consument aan de beurt was, is het nu omgekeerd. Privé kun je nu dus al volop aan de slag met Google Drive, maar bedrijven die de service willen gaan gebruiken doen er misschien goed aan om nog even de kat uit de boom te kijken.

Reageer