Vijf tips om je blog levendig en fris te houden

tips om je blog levendig en fris te houden

Hoe zorg je dat je (bedrijfs)blog ook na jaren trouwe dienst nog interessant blijft? Voor jou als auteur én – belangrijker nog – je lezers? Deze vijf inspirerende tips blazen je blog weer nieuw leven in.

  1. Introduceer een columnist
    Een nieuwe stem, een nieuw gezicht. Met andere ideeën en een verrassende kijk op de zaken. Een columnist kan ervoor zorgen. Vraag een bevriende vakgenoot, een collega of – als dat een optie is – een bekende(re) Nederlander. En dat mag gerust een schrijver zijn die geen expert is op het gebied van dit onderwerp. Dat kan juist heel verfrissend werken. Je kunt ook meerdere columnisten introduceren om nóg meer variatie op je blog te krijgen.

  2. Werk met meerdere auteurs
    Eén van de belangrijkste redenen dat een blog doodbloedt is gebrek aan inspiratie. Dit komt omdat jij in je eentje al jaren dag-in-dag-uit de content verzorgt. Gooi daarom eens een balletje op bij andere geïntereseerden. Bijvoorbeeld onder vaste bezoekers van je blog, of lezers die altijd al uitgebreid reageren op berichten. Grote kans dat zij wel willen toetreden tot het schrijversteam, wat goed voor de variatie en onderwerpkeuze is.

  3. Verzin nieuwe rubrieken
    Zit je blog al jaren vast in hetzelfde stramien? Denk eens na over nieuwe rubrieken. Geen inspiratie? Vraag het je lezers. Sommigen van hen hebben vast ideeën op dit gebied. Je kunt natuurlijk ook eens kijken op blogs van collega’s of concurrenten en daar een eigen draai aan geven. Vooral Amerikanen zijn een kei in het verzinnen van interessante (nieuwe) formats.

  4. Kies een nieuwe look
    Soms kan een nieuwe lik verf – bij wijze van spreken – al wonderen doen. Ontwerp een nieuwe header, pas de kleuren aan of speel eens met de indeling van de homepage. Gebruik je WordPress? Je kunt dan héél eenvoudig wisselen van thema, waardoor je blog met één druk op de knop een complete make-over krijgt. Je kunt je lezers desgewenst bij dit proces betrekken (‘Wat vinden jullie hiervan’). Een frisse herstart doet wonderen!

  5. Breid je ‘merk’ uit
    Je kunt je blog ook van buitenaf of indirect een nieuwe impuls geven. Denk bijvoorbeeld eens aan de publicatie van een e-book (bijvoorbeeld op basis van artikelen op je blog), het organiseren van een evenement (met sprekers uit het vakgebied of experts die actief zijn op je blog) of een webshop (met producten die op je blog aan bod zijn gekomen). Deze activiteiten kunnen op hun beurt weer als aanjager voor je blog dienen, door nieuwe ideeën, contacten en interactie met je lezers.

(Dit artikel verscheen eerder op Bloggers Netwerk)

Over

Web- en eindredacteur bij Entopic. Geeft trainingen webredactie en schrijven voor internet. Stokpaardjes: content marketing, social media en blogging. Directeur sportif van www.italiaanseracefietsen.com, dat hij uitbouwde van persoonlijk blog tot dé go-to website voor liefhebbers.

Reageer