Waarom realityshow Utopia voor ons een succes was (en is)

homepage1

Nog nooit heb ik naar het programma op SBS 6 gekeken. Of ik weet wie bewoners Ivan, Colinda en Wilco zijn? Absoluut niet. Of ik het een goed concept vind? Nee. Toch ben ik deze maand al een jaar werkzaam als ‘beheerder’ van de website Utopia.nl, reageer ik elke week op mailtjes van vaste kijkers én wordt er geld verdiend. Laat ik het even uitleggen.

Nee, naast mijn baan bij Entopic werk ik niet voor John de Mol. Wel ben ik handig met WordPress en kwam mijn werkgever er begin vorig jaar bij toeval achter over een fantastische domeinnaam te beschikken. Op 6 en 7 januari 2014 trok Entopic.com uit het niets plotseling meer dan 5.500 bezoeken per dag. Utopia.nl, ooit geclaimd met het idee onze e-mailmarketingtool met die naam te vermarkten, stond destijds nog naar onze corporate website doorgelust. Veel nieuwsgierige kijkers van het zojuist gelanceerde programma hadden zonder na te denken ons webadres in hun browser getypt en op enter gedrukt, terwijl de officiële website van het programma Utopiatv.nl is. Foutje, bedankt. Voor ons een mooie kans. Ik kreeg de taak de bezoekers van Utopia.nl tóch van waardevolle, gratis content te voorzien en daar een klein verdienmodel aan te koppelen. Het liefst zonder dat het verder veel tijd zou kosten.

Lastig

Een website inrichten én vullen met interessante, actuele content voor fans van een tv-programma dat je zelf niet kijkt en ook niet van plan bent ooit te gaan kijken. Dat is lastig. Het plan daarom: een eenvoudige WordPress site met auto-generated content. Ik weet het, voor menig online professional én Google is dat vloeken in de kerk. Maar voor deze Utopia-leek de snelste, makkelijkste en enige manier. Bovendien was al meteen duidelijk dat we het hier voornamelijk van direct verkeer moesten hebben.

De juiste plugins

Een WordPress thema werd gekozen en geïnstalleerd, een wallpaper van het Utopia-terrein als achtergrond ingeladen en het ‘Wat is Utopia’ YouTube-fimpje kreeg een plaatsje op de homepage. Daarna volgde de verdere invulling: een nieuwssectie, video’s, een Twitter-feed, een forum en een aantal statische pagina’s, waaronder wat algemene informatie over het programma en een contactpagina. De sidebar, header en footer werden gereserveerd voor advertenties. Overal werd een geschikte plugin bij gezocht.

Nieuws
Voor het automatisch plaatsen van nieuwsberichten installeerde ik de plugin WPeMatico, een autoblogging tool die berichten creëert en publiceert op basis van een door jou samengestelde feed. Voor Utopia.nl stelde ik een lijst van Utopia fanblogs samen die ik door de plugin 1 x per uur laat uitlezen. Het resultaat: dagelijks blogberichten, in de meeste gevallen ankeilers met een link naar de bron.

Video’s
Video’s konden tot voor kort eenvoudig en rechtstreeks van YouTube worden geplukt. Met behulp van de Srizon Responsive Youtube Album plugin bijvoorbeeld. Een trouwe kijker had op YouTube een mooi kanaal geopend met dagelijks nieuwe Utopia fragmenten. Met de plugin konden deze eenvoudig ingeladen worden op Utopia.nl. Het aantal te tonen video’s kies je zelf en ook de look and feel is beïnvloedbaar. Helaas haalde Utopia begin dit jaar alle ‘externe’ video’s offline. Om die reden is nu het officiële YouTube-kanaal van het programma gekoppeld.

videos

Twitter-feed
In de sidebar heb ik een Twitter-feed geplaatst, met daarin actuele tweets waarin @UtopiaNL genoemd wordt. Er zijn talloze plugins die daar geschikt voor zijn. Op Utopia.nl is gebruikgemaakt van Rotating Tweets.

Forum
Op de homepage tref je een klein forum, waar kijkers hun gal kunnen spuwen, nieuwtjes kunnen delen of hun mening over een bewoner kunnen geven. Dit forum is eenvoudig opgezet met bbPress. Om spamreacties te voorkomen heb ik ook de bbPress Auto Delete Spam Replies en reCaptcha plugin geïnstalleerd.

Resultaat

Voor Entopic is Utopia een doorslaand succes geworden. In 2014 werd Utopia.nl bijna 1 miljoen keer bezocht. En ook 2015 verloopt vooralsnog voorspoedig, met dagelijks zo’n 2.500 bezoekers. Dankzij de advertenties op de site levert dat maandelijks enkele honderden euro’s op. Het mooie: op wat mails over het opzeggen van Utopia paspoorten en ‘ik wil me aanmelden als bewoner’ na heb ik er nauwelijks omkijken naar. Snel verdiend, toch?

Over

Steven Post Uiterweer (1985) werkt als webmarketeer bij Entopic. Hij is verantwoordelijk voor de online marketingactiviteiten van Entopic, geeft cursussen over WordPress en verzorgt de webredactie en e-mailmarketing voor een groot aantal klanten. In zijn vrije tijd blogt hij voor Bourgondisch Amsterdam.

Reageer