Facebook at Work: wanneer een succes?

facebook-at-work-main

Je hebt het vast wel ergens gelezen: Facebook at Work komt eraan. Een beperkte groep gebruikers is momenteel druk aan het testen. In de loop van dit jaar wordt deze zakelijke variant verder uitgerold. Ik ben enorm benieuwd naar de mogelijkheden en blik in dit artikel alvast vooruit. Waar hoop ik op, en wanneer zal het écht een succes zijn?

We besteden met z’n allen heel veel tijd aan Facebook. Steeds meer gaat dat via mobiele apparaten. Facebook wil nieuwe markten ontsluiten en zoekt die onder andere in het zakelijk segment, bijvoorbeeld bij de ondersteuning van organisaties.

Veel gebruikt op kantoor

Eigenlijk is Facebook op werk al een groot succes. Veel mensen raadplegen Facebook op kantoor om op de hoogte te blijven van wat hun vrienden doen. Maar het gaat nog verder. Uit onderzoek dat Entopic doet bij organisaties leren we dat veel mensen op kantoor Facebook zakelijk gebruiken. Bijvoorbeeld om snel een expert te vinden, om feedback te krijgen op een idee of om marktonderzoek te doen naar een product of dienst. Ook worden (gesloten en open) Facebookpagina’s gebruikt als intranet of om samen te werken met externen. Kortom: Facebook wordt ontzettend veel gebruikt om werk gedaan te krijgen.

Belangrijke vragen

Ook andere platformen die professionals helpen om hun werk productiever te doen zijn populair binnen bedrijven. Denk aan diensten als Dropbox of Yammer. Een belangrijke reden daarvoor is dat de tools die ze van hun eigen IT-afdeling krijgen vaak ontoereikend zijn, of te omslachtig werken. IT-medewerkers worden echter wel eens zenuwachtig van het gebruik van dit soort tools. Want hoe zit het met de beveiliging van Facebook? En wie is eigenlijk de eigenaar van de data die gedeeld wordt? Legitieme vragen die een rol gaan spelen als je software ‘van buitenaf’ in je organisatie binnenhaalt.

Facebook at Work

In deze context gezien is het niet verwonderlijk dat Facebook een ‘professionele’ variant van haar platform wil aanbieden aan zakelijke klanten. Een variant die gescheiden is van je privé-profiel en die meer veiligheid biedt, zodat werkgerelateerde informatie eenvoudig en veilig gedeeld kan worden. We moeten nu nog gissen wat Facebook at Work precies gaat aanbieden. Op het internet zijn hier en daar al wat screenshots gedeeld. Zoals het er nu naar uitziet zal het ‘gewoon’ Facebook zijn, maar dan gekoppeld aan het domein of e-mailadres van een organisatie. Verder zien we dat het mogelijk is updates aan ‘afdelingen’ binnen de organisatie te richten en te chatten met collega’s of groepen collega’s.

Screenshots Facebook at Work

Wanneer een succes?

Wanneer zal Facebook at Work een succes zijn? Wat mij betreft moet deze nieuwe service ook minimaal de volgende functionaliteiten bieden:

  • Mogelijkheid om samen aan (versies van) documenten te werken
  • Mogelijkheid om bestanden aan je statusupdates toe te voegen (nu kan dat alleen met beeld en links)
  • Naadloze koppeling met de bedrijfspagina (op Facebook)
  • Login met je werkmail, los van je privé account
  • Goede apps voor de belangrijkste mobiele platformen
  • Overzichtelijke profielen van werknemers met persoonsgegevens

Ik hoop dat Facebook straks de meeste van deze functies aanbiedt. Anders vrees ik dat het succes van Facebook at Work beperkt zal zijn. De manier waarop Facebook nu voor werk wordt ingezet is dan voldoende.

Wat vind jij van Facebook at Work? Wat hoop jij dat het gaat bieden? Wanneer zal Facebook at Work volgens jou een succes zijn?

Over

Samuel Driessen is Senior Consultant Intranet/Social Media bij Entopic. Eerder was hij als informatie-architect werkzaam bij Océ.

Reageer