Zó geef je een cms-cursus voor dummies

cursusdummies

Moet jij aan een klant uitleggen hoe een content management systeem werkt? Dan hebben wij een aantal handige tips voor je.

Soms besluiten bedrijven om hun website intern bij te houden. Ze schuiven die taak onder bij dat ene personeelslid dat het nog niet druk genoeg lijkt te hebben. Of bij degene die “wel eens een stukje schrijft”. Maar ja, deze persoon heeft natuurlijk geen tot weinig kennis van het werken met een cms, dus moet er een cursus bij aan te pas komen.

Andere benadering

En daar sta je dan, als trainer voor een groep die totaal geen kaas heeft gegeten van een cms. Voor een opdrachtgever gaf ik onlangs een cursus waarbij ik directiesecretaresses, automonteurs en soms zelf de directeur zelf, uitleg gaf over hoe ze hun website konden onderhouden. Uitleg geven aan deze ‘doelgroepen’ verschilt enorm met bijvoorbeeld het inwerken van een collega-webredacteur. Tijdens deze trainingen heb ik daarom enkele tips verzameld die ondersteuning bieden bij het geven van een cms-cursus aan werknemers die geen of nauwelijks ervaring hebben met  zo’n systeem.

Alle wegen leiden naar Rome…

…maar bij deze cursus maar één. Vaak zijn er meerdere manieren om iets aan te passen. Misschien kun je de eigenschappen van een pagina op verschillende manieren oproepen, of zijn er handige sneltoets-combinaties. Beperk je echter tot het uitleggen van slechts één manier, om het zo simpel en overzichtelijk mogelijk te houden. Zo voorkom je dat je cursisten overweldigd worden door alle verschillende mogelijkheden en door de bomen het bos niet meer zien.

Maak je eigen rol duidelijk

Jij bent voor de cursisten het eerste aanspreekpunt. Maar dat betekent niet dat jij het systeem hebt ontworpen of de programmeur bent die de bugs moet repareren. Leg dit dan ook uit aan je cursisten. Het is voor hen dan duidelijk bij wie ze wél moeten zijn voor deze punten. Dat scheelt voor beide partijen veel tijd en frustratie tijdens de cursusdag.

Gebruik geen jargon maar wel uniforme termen

Ik had eens iemand die in de stress schoot van het woord ‘browser’. Gebruik vooral de termen waarmee je cursisten ook bekend zijn. Dus gewoon ‘Firefox’ of ‘Chrome’. Zorg er ook voor dat tijdens de cursus én in het cursusmateriaal, dezelfde termen gebruikt worden. Zo kan er geen verwarring ontstaan.

Maak het inzichtelijk met grafieken

De afbeelding gaat in de ‘digital asset manager’, de externe link in de ‘external link library’, en die worden weer samen op een pagina geplaatst, die zich in weer een heel ander gedeelte van het cms bevind. Voor een leek is het niet te volgen, dus maak dit soort processen inzichtelijk door met grafieken en infographics te werken. Loop deze vervolgens klassikaal door met de cursisten en geef indien nodig aanvullende tekst en uitleg. Zo blijven je cursisten beter bij de les en worden complexe processen inzichtelijk gemaakt.

Be prepared

Vraag je cursisten bij binnenkomst meteen hun computer op te starten, dit voor het geval ze tegen problemen aanlopen. Brengen je cursisten hun eigen laptop mee en loggen ze in op het wifi-netwerk? Zorg er dan voor dat ze de wachtwoorden bij de hand hebben. Ook is het handig om – als dat mogelijk is – van tevoren die login informatie door te sturen, zodat ze alvast kunnen uitproberen of er geen problemen zijn met het inloggen. Zo hoef jij je cursus niet te onderbreken en hoeven de andere cursisten niet te wachten op die ene groepsgenoot met opstartproblemen.

Over

Karin Gorter (1986) is als content manager werkzaam bij Entopic. In haar vrije tijd houdt ze zich onder andere bezig met JaME, een website over Japanse muziek.

Reageer