Google Contributor: zonder banners op je website toch geld verdienen

Google Contributor

Wil je als online uitgever bezoekers minimaal lastigvallen met banners? Maar wil je de inkomsten daaruit niet kwijt? Denk dan eens aan Google Contributor.

Contributor is relatief nieuw. Pas een jaar geleden, in november 2014 presenteerde Google de dienst als proef. De service was toen alleen nog beschikbaar voor een klein aantal Amerikaanse uitgevers en websites, waaronder Mashable en The Onion. Tegenwoordig kunnen ook Nederlandse uitgevers en klanten van Google ermee aan de slag.

Betalen voor bannervrij internet
Google Contributor biedt websitebezoekers een advertentievrij internet doordat die Google daarvoor betalen. Je kunt ook stellen dat Google internetters in de gelegenheid stelt om de advertenties die zij normaal gesproken op jouw website zien, tegen een bedrag van 2, 5 of 10 dollar ‘af te kopen’. Betalen om geen banners meer te zien dus.

Bedankje als advertentie
Wie dat afkoopbedrag betaalt, krijgt een bedankvenstertje te zien waar normaal een gepersonaliseerde advertentie staat. Hoe meer een contributor op je website betaalt, hoe minder ‘persoonlijke’ advertenties deze te zien krijgt. En het geld dat een bezoeker op je website bijdraagt gaat naar de deelnemende advertentiebedrijven. Die krijgen op hun beurt van Google dezelfde vergoeding als wanneer de reclame wél online was verschenen.

Google Contributor

Lege bannerruimte opkopen
Hoe dat werkt? Google beheert op vele honderdduizenden websites advertentieruimte. Via een ingewikkeld veilingsysteem wordt die ruimte aan advertentiebedrijven verkocht. Het bedrijf met het beste bod mag de ruimte vullen en jou een ‘relevante’ banner tonen. Met Contributor doet Google zelf mee aan die veiling en betaalt het de marktprijs om die advertentieruimte leeg te houden.

Dubbel voordeel
Is het Contributor-budget van een bezoeker op, of denkt Google dat de prijs voor het leeg houden van bannerruimte te hoog is, dan krijgt die bezoeker gewoon de oude vertrouwde advertenties te zien. Het mes snijdt op die manier aan twee kanten. Uitgevers kunnen bezoekers op hun websites de mogelijkheid bieden om banners, die zij maar al te vaak als storend en als een inbreuk op de privacy ervaren, van hun websites te verbannen. En als uitgever word je door Google tóch netjes betaald. Slim.

Samenvattend
Contributor is het eerste (grootschalige) alternatief voor advertenties dat uitgevers geen pijn doet. Dit in tegenstelling tot het gebruik van een adblocker. Ok, het initiatief wordt misschien wel ingegeven uit eigenbelang van Google, aangezien het met banners steeds minder geld verdient en zo toch nog een extra graantje inkomsten probeertmee te pikken. Toch vind ik het idee heel aardig: mensen kunnen als zij willen hun surfervaring op websites veraangenamen zonder dat zij de bestaansmiddelen van die websites om zeep hoeven te helpen door advertenties compleet te verbannen. Dat is toch een sympathieke benadering, zélfs voor een multinational.

 

Over

Web- en eindredacteur bij Entopic. Geeft trainingen webredactie en schrijven voor internet. Stokpaardjes: content marketing, social media en blogging. Directeur sportif van www.italiaanseracefietsen.com, dat hij uitbouwde van persoonlijk blog tot dé go-to website voor liefhebbers.

Reageer